II Kohtaaminen - Lestijärvi -ohjelma 27.-28.11.2012
1.
Osan tavoitteet
1. Ymmärtää kansainvälisen matkailun haasteet ja mahdollisuudet ja Suomen asema
2. Ymmärtää palvelukulttuurin ja asiakaslähtöisyyden kasvava merkitys matkailussa
3. Nähdä matkailun ja matkailualueiden kehittämsen merkitys
4. Hahmottaa oma tuotekehitystyö
5. Hahmottaa käyttäjäkokemusten merkityst osana tuotekehitystyötä
4. Osaa laatia alustavan projektisuunnitelman - projektisuunnitelma (luonnos)
Halutessasi voi kirjoittaa odotuksiasi ja toiveitasi kommenttilaatikkoon.
2. Lähipäivät Lestijärvellä
![]() |
Riistaravintola Pikku Peura |
3. Asiantuntijoina Erja Koivula ja Karl-Erik Michelsen
BBA Erja Koivula, matkailun, palveluliiketoiminnan ja myynnin johtamisen asiantuntija.
Erja Koivula on toiminut Silja Linen myynti- ja markkinointijohtajana Keski-Euroopassa, Hämeen matkailun myyntijohtajana ja kehittää nyt markkinointiviestintää asiakkuusjohtajana. Silja Line GmbH:n myynti- ja markkinointijohtajana hänellä oli vastuu Keski-Euroopan markkina-alueen myynnin toimintamallien, matkailumarkkinoinnin ja kokonaisliiketoiminnan kehittämisestä.

FT Karl-Erik Michelsen, seutujen kehittämisen asiantuntija. Karl-Erik Michelsen on kokenut johtamisen ja johtamisjärjestelmien kehittäjä. Hän on Tamora Oy:n omistaja, hallituksen ja keskeinen asiantuntija. Karl-Erik Michelsen toimii strategisen johtamisen professorina Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kauppatieteiden tiedekunnassa. Hän on erityisen perehtynyt pk-yritysten strategisen johtamisen ja sen yhteyden seutujen menestykseen kehittämisfilosofiaan.
Erjan materiaali
Kallen materiaali
4. Yhteinen näkemys prosesseista - dialogin lopputulos
Matkailussa vaaditaan pitkäjänteistä ja rohkeaa asennetta. Kaikki ei mene kuin Stromsössä, mutta se pitää ymmärtää. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan.
Millä vahvuuksilla saamme matkailijan Lappiin eikä Alpeille?Kuinka hyvä on tuote? Minkälainen se on? Asiakas tekee aina päätöksen, kuinka hyvin tuote vastaa hänen tarpeitaan. Myydään reikää seinään, ei pelkkää naulaa.
Rauha, hiljaisuus, puhdas luonto. Sininen taivas ja tähdet. Mutta jos myydään ”tule meille, ole yksin”, niin se saattaa kuitenkin pelottaa joitain henkilöitä. Miten madaltaa kynnystä ja luoda turvallisuudentunnetta?
Suomi on aika extremepaikka, tullaan koska siitä ei tiedetä mitään.
Tärkeintä on se juttu, mikä erottaa meidät muusta massasta. Se mitä tehdään, tehdään hyvin. Keskeneräisellä jutulla ei kannata edes yrittää.
Slow life, luontomatkat, lähiruoka, revontulimatkat, ystävällisyys
Suomalaisten kielitaito saattaa olla joillekin yllätys.
- Miksi jokainen matkailuyrittäjä koluaa samat asiat ja tekee samat virheet? Miksei järjestetä koulutusta ja perehdytystä MEK:n toimesta?
- Miten Suomesta lähdetään porukalla markkinoimaan, olemmehan luonteeltamme kateellisia? Mikä on markkinointiviestin kärki? Suomi vai oma tuote?
- Miten saadaan omituisia matkalaisia , ei isoja ryhmiä?
- Lapista Helsinkiin, voidaanko myydä välimatkaa jonkinmoisena pakettina? Miten erikoistua? (Stockholm, capital of Scandinavia vs. Oulu, capital of Northern Scandinavia)
- Miten hyödyntää suomalaisia juuria, esim. amerikkalaiset ja kanadalaiset?
- Suomalaiset eivät hyödynnä eri vuodenaikoja täysillä, on usein vain kesä ja talvi. Espanjassa yms tosi kuuma, kokevat Suomen viileyden positiiviseksi. Jätämme useita lomakausia hyödyntämättä.
Venäläisten määrä kasvanut. Heitä palvellessa on tiedettävä perusasiat venäjäksi.
Hyödynnä alueella asuvien venäläisten suurta verkostoa.
Kun haluatte kv markkinoille, miettikää tarkasti mistä maasta heitä haluatte. Esim. vesipuisto Serena suuntasi Venäjän markkinoille, mutta nyt yrittää muuttaa imagoa. Ei onnistu, suomalaiset asiakkaat kiertävät.
Opettele messukäyttäytyminen.
Britit haluavat yhä enemmän city break, lomien rakenne muuttunut
Palveluiden rakentaminen yhteistuotannossa muiden tarjoajien kanssa
Matkanjärjestäjien
rooli on merkittävä
Yhteismarkkinointi
on todella tärkeää, sillä resurssit lähteä yksin saattaa ovat liian pienet
Mieti
kohderyhmät, tee kanta-analyysi. Ketä? Mitä odotan? Millä rahalla olen valmis
markkinoimaan?
Räälöi tuote. Hyvästä tuotteesta saa hyvän hinnan. Omalaatuisuus, erottautuminen. Jos massatuote, joudut myymään hinnalla.
Miten markkinointi kohderyhmälle hoidetaan`?
Matkanjärjestäjien portaikko on suuri, tämä muistettava hinnoittelussa. Kuka maksaa komissiota ja kenelle. Jos nettohinnoittelu, tarkoittaa että halutaan isoja matkanjärjestäjiä. Komissio, markkinointituki.
Destination: keskusvaraamo Ruosissa, jonka kautta toimii koko alueellinen markkinointi.
Räälöi tuote. Hyvästä tuotteesta saa hyvän hinnan. Omalaatuisuus, erottautuminen. Jos massatuote, joudut myymään hinnalla.
Miten markkinointi kohderyhmälle hoidetaan`?
Matkanjärjestäjien portaikko on suuri, tämä muistettava hinnoittelussa. Kuka maksaa komissiota ja kenelle. Jos nettohinnoittelu, tarkoittaa että halutaan isoja matkanjärjestäjiä. Komissio, markkinointituki.
Destination: keskusvaraamo Ruosissa, jonka kautta toimii koko alueellinen markkinointi.
Income
toimistot
Service
reisen, Beringer,
Etniset
matkantuottajat
Matkanjärjestäjien
lainalainen tuote kun sisältää esim. kuljetus ja majoitus.
Miten
lyöt itsesi uutena toimijana läpi matkanjärjestäjille? Tulee luottamuksen
kautta, vaatii työtä. Pitää luoda suhteet. Ensiksi pitää myydä itsensä,
ennenkuin voi myydä muuta.
Saksalaisia: Alpetour, Behringer-Touristik, Fintouring
GmbH, Kästl
Reisebüro, Robinson
Scandinavia, Service-Reisen, Tuja-Reisen, Wolff-Ost-Reisen
Hinnoittelu
vuoden 2014 loppuun saakka, jos haluaa toimia matkanjärjestäjien kanssa
Materiaalit,
selkeät tuotetiedot, hinnat
Miten
kohderyhmät saavutetaan?
- Pitää saada tarpeeksi seksiä, ei ripulia kiitos!
- Hygienia, ruoka, ystävällinen henkilökunta, kiinni paikalliseen kulttuuriin, tapahtumia tai kulttuuria, ennen oli omatoimisuus, mutta nyt kun lapset yms niin haluan rentoutua, matkan suunnittelu on huippuhauskaa,
- Matkailussa haetaan elämystä ja kokemusta
5. Oppimistehtävät
6. Palaute, oman oppimisen reflektointi ja arviointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti