Puolentoista vuoden Matkalle Meripohjolassa lähti suoraan Kalajoelta 100-vuotisjuhlista joukko kirjoittamaan matkailun uutta kertomusta. Se on kertomus vetovoimasta, joka näkyy kauas. Se on kertomus luottamuksesta ja luovuudesta. Se on kertomus menestyksekkäästä yhdessä rakentamisesta. Se saa matkailijat tulemaan, viihtymään ja viipymään.

III Prosessit

III Kohtaaminen Rokua -ohjelma 5.-6.2.2012

Palautekysely Rokuan päivistä

1. Osan tavoitteet

1. Kirkastaa prosessin eteneminen
2. Tehdä henkilökohtaistamisen prosessi
3. Katsoa miten tuotekehitysprosessit ovat muuttuneet ja miten se tehdään vaikuttavasti matkailun maailmassa
4. Miettiä asiakassegmentin lähtökohdat



2. Oppimistehtävä 1.

Mieti omaa tuotekehitystyötäsi  - vaikka vähän ensimmäisen tutkinnon osan valossa, maailman muutoksissa. Mene kiihdyttämöön ja täydennä omaa tekstiäsi siellä. Ellei tekstiä ole vielä, kirjoita siitä uusi teksti. Kommentoi myös muiden tekstejä. Jos Sinulla on haasteita Kiihdyttämön kanssa, ota yhteyttä Villeen.

3. Lähipäivät Rokualla

Juha Sorjonen esitteli suuren matkailualan tuotekehitysprojektin etenemistä muutosten maailmassa:
Geomatkailu on ehkä matkailun yksi megatrendi. Rokualla on Suomen ensimmäinen Geopark, Imatran seudulle haaveilemme toista. Tai on siinä mukana vähän muutakin Saimaata. Geopark  on kova jutttu Unescon juttu.

Palvelutuotteisen kehittämisprojekti on valtava. Se ylittää maakuntarajat kolmen maakunnan alueella ja luo aidosti
yhteistä näkökulmaa asiakaslähtöisesti. Pietarista katsottuna tämän on näytettävä kyllä ihan samalta. Vahvuuksien varassa.

Pietari on todella lähellä Imatralta katsottuna. Junalla 1 h 20 minuuttia. Imatralta pääsee rajan ylu polkupyörällä vaikka lounaalle. Raja segmentoi asiakkaat hienosti - rajan ylittäjissä on melkoinen joukko niitä, jotka ovat valmiita ajamaan
Meripohjolaan heidän mittapuun mukaan hyviä teitä. Hyvillä autoilla. Viikoksi. Mitä me tarjoamme viikon?

Luvut ovat häkellyttäviä. Matkailijavirta on valtava ja haaste on palvelutarjonta ja kapasiteetti. Se ei ole Imatran ratkaistavissa. Ei edes Etelä-Suomen - palvelutarjonta Etelä-Suomessa voi riittää viikkoon, mutta kapasiteetti ei riitä. Jos haluamme pitää matkailijavirrat Suomessa, tarvitsemme koko Suomen vetovoiman ja osaamisen. Pietarissa asuvan henkilön keskimääräiset käytettävissä olevat tulot ovat 660€. Mutta se ei ole rajan ylittävän ihmisen keskimääräiset käytettävissä olevat tulot. Ne ovat paljon suuremmat. Neljä viidestä pietarilaisesta ei ole koskaan ylittänyt rajaa.

Yhteinen näkyy suurina askeleina - viestintä näkyy enemmän tuloksina kuin julkisina panoksina. Julkisen sektorin rooli on aidosti mahdollistava - ja se on hyvin perinteisessä julkisen sektorin panostuksessa - erityisesti maankäytössä ja infran rakentamisessa. Esimerkiksi matkailumyynti on kokonaan yrityksillä, gosaimaa on erittäin vahvasti viestintäyritys ja vuorovaikutuksen kenttien mahdollistaja.

Aarteemme ovat ainutlaatuisia. Niiden varassa. Ne riittävät saamaan Imatralle vaikka kuinka paljon ihmisiä. Mutta
luontomme ei kestä. Palvelutarjontamme ja kapasiteettimme nykymuodossa ei riitä tuottamaan riittävän hyviä palvelukokemuksia.Tarvitsemme muita - tuiottamaan tiottamaan kestävän kehityksen ainutlaatuisia palvelukokemuksia.

Ryhmät tulevat teemoittain - liikuntaan ja shoppailuun käytännössä. Joskus tapahtumiin.

Venäjällä aiempi kokemus, oma tai toisen venäläisen, on keskeistä. Muuten markkinoinnin tulee näkyä verkossa. Tyypillinen rajan ylittäjä käy neljä kertaa vuodessa Suomessa. Siksi aitous, oman ainutlaatuisuuden tunnistus ja  vetovoima ovat keskeisiä.

Tarvitsemme hyvän palvelukokemuksen. Kaikentasoiset mökit, mutta tunnelmallisina ja vieraanvaraisina. Venäläiset ovat erittäin vaativia - he arvostavat hyvää, hidasta, tunnelmallista ruokailua. Ruuan on oltava hyvää, mutta se ei riitä. Palvelukokemuksen on oltava hyvä - mättöruoka, linjastot ja astioiden palautuspisteet ovat todella tuhoisia.

Kysy. Älä oleta. Kysy venäjäksi.

Pietarilaissegmentti ei ole yhtenäinen. Ei edes rajan ylittävä, vaikka se segmentoituukin vahvasti. Odotukset ovat monet - jopa samassa autossa. Lapset, heidän turvallisuus ja heidän kokemuksen ovat erittäin tärkeitä. Esimerkiki ruokatarjoilua ja palvelukokemusta on katsottava metrin korkeudella olevin silmin. Kannattaa notkistaa polvia.

Palvelun käyttäjän silmin, käyttäjälähtöisyyttä, palveluiden muotoilun mahdollistamista. Ketterää projektikulttuuria. Tuotteistamme palvelukokemuksia. Asiakaslähtöisiä palvelukokemuksia. Ja mahdollistamme hyvän viestin etenemisen.

Onnellisia olosuhteita, ilmapiirin luomista, osallisuutta. Ei ylhäältä alas tulevaa viestintää. Yhden opiskelijan aloittama parkkiblogi sai hetkessä yli 100000 kävijää ja alkoi ohjaamaan ikuiseksi luultua parkkiongelmaa täysin käyttäjälähtöisesti.

Arvoihin pohjautuvaa, hyviä kokemuksia tuottavaa, hyviä kertomuksia mahdollistavaa. Viestinnän tekee käyttäjät itse. Omalla vastuulla: älä laita rahaa sähköiseen markkinointiin. Anna viestien syntyä ja luo onnellisia olosuhteita niiden syntymiselle.

Jos joku yhdistää venäläisiä, se on kala. Ja kalastus. Meripohjolassa on meri. Ja muutenkin hyvät kalapaikat.


Kannattaa miettiä. Ajautuminen voi tuottaa jotain, mutta parempi tulos tulee, jos päätämme itse.




Jaanan esitys tuotekehitysprojektien muuttumisesta:










Onnin materiaali




3. Asiantuntijana Onni Hietalahti ja Jaana Utti

OTK, M.A. Onni Hietalahti, yritysjuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija.

Hietalahti on avustanut kaikkien kokoluokkien yrityksiä yrityskaupoissa, jakautumisissa Suomeen ja Suomesta ja sulautumisissa. Asiakkaina on useita kansainvälisiä yrityksiä matkailu- ja elämysalaan liittyen sekä kotimaisia matkailualan toimijoita.

Imatran kaupungin 20 M€ liikekeskushankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä keskustan matkailullisessa kehittämisessä ja Imatran Kylpylän kehittämisessä hän ollut aktiivinen toimija. Lappeenrannan kaupunkiyhtiöiden varatoimitusjohtajana hän oli keskeisesti edistämässä kansainvälisen lentoliikenteen syntymistä Lappeenrantaan.


4. Yhteinen näkemys prosesseista - dialogin lopputulos

5. Oppimistehtävät

6. Palaute, oman oppimisen reflektointi ja arviointi


2 kommenttia:

  1. Joko seuraavan lähijakson paikka on tiedossa?

    Tiedustelee Sari Kokkolasta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt seuraava lähijakso on idässä, huhtikuun lopussa. Kolme päivää yhteensä - keskimmäisenä taidamme käväsitä Pietarissa Allegrolla.
      Tai ne jotka tahtovat.

      Poista