Välillä on hyvä
ammattikouluttajankin istahtaa toiselle puolelle pöytää, aloittamaan koulutusta toisesta asemasta. Pitäisi olla samalla innostava, kannustava ja rohkaiseva -
unohtamatta antaa tarpeellisia eväitä opintojen aloitukseen. Pitää kertoa
opinnoista juuri sopivasti. Ei liikaa, eikä missään nimessä pelottavasti, ettei kukaan ala arkailemaan. Opiskelijat tulee saada hitsautumaan yhteen. Mitä nopeammin ryhmään saa luotua me-hengen, sen paremmin ja tehokkaammin opinnot etenevät ja sitä tyytyväisempiä opiskelijat ovat.
Väittäisin, että
ensimmäisen päivän tärkein tavoite oli ryhmäytyminen, joka saatiin hyvin alulle. Ryhmästä sai alusta lähtien sen tunteen, että siinä
kunnioitetaan ja arvostetaan kaikkia siihen tulevia jäseniä, mikä on
ensiarvoisen tärkeätä. Itse Meripohjola-ideologiaan syventyminen ja toisiin opiskelijoihin
tutustuminen tapahtui dialogin avulla.
Dialogiin ja vuorovaikutukseen pohjautuva opetusmenetelmä vaatii paljon. Asiassa ja aikataulussa pysymisen ohella vetäjän tulee ohjata
keskustelua niin, että kaikki saavat mahdollisuuden osallistua. Vetäjän tulee aistia ryhmän tunnelmaa ja osata
arvioida, mikä keskustelunaika on sopiva millekin teemalle.
Tässä voisi
kenties olla pientä kehittämistä, mutta jos ajatellaan, mitä kaikkia edellä
mainittuja tavoitteita koulutuksen järjestäjän tulee täyttää yhdelle päivälle,
niin voin sanoa koulutuksen alkaneen onnistuneesti. Tänään ryhmä puhkui intoa,
reippautta ja rohkeutta, minkä vuoksi odotan mielenkiinnolla seuraavaa 1,5
vuotta ja sitä, mitä kaikkea se tuokaan tullessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti