Puolentoista vuoden Matkalle Meripohjolassa lähti suoraan Kalajoelta 100-vuotisjuhlista joukko kirjoittamaan matkailun uutta kertomusta. Se on kertomus vetovoimasta, joka näkyy kauas. Se on kertomus luottamuksesta ja luovuudesta. Se on kertomus menestyksekkäästä yhdessä rakentamisesta. Se saa matkailijat tulemaan, viihtymään ja viipymään.

keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Meripohjolassa on eväät matkailun maailmankartalle


FT Karl-Erik Michelsen on Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori, kartanon isäntä Joroisista ja seutujen kehittämisen asiantuntuntija.

Tämän päivän matkailija suosii kohteiden sijasta alueita. Toscana, Bretagne, Gotlanti tai Ahvenmaa ovat alueita, joilla on vahva identiteetti ja selkeä brändi. Matkailija tulee kerran, ihastuu ja tulee toisen ja kolmannen kerran. Tarinat kertovat matkailijoista, jotka ovat tulleet samalle alueelle kymmeniä kertoja.
Sata vuotta on pitkä aika ihmisen elämässä, mutta se on vasta hyvä alku vahvalle matkailubrändille. Sadassa vuodessa Kalajoesta on kehittynyt viimeisten vuosikymmenien aikana matkailukeskus, joka tarjoaa lepoa, virkistystä ja tekemistä monenikäisille matkailijoille.
Kalajoki kuuluu Meripohjolaan, jonka arvot, kulttuuri ja ympäristö tukevat Kalajoen matkailua. Meripohjola on puurakentamista, hyvinvointia, lähiruokaa, yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä kaikkina vuodenaikoina. Voisiko Kalajoki tukea Meripohjolan kehittymistä tunnetuksi matkailualueeksi ja vastavuoroisesti voisiko Meripohjolasta olla hyötyä Kalajoen matkailulle? Vastaukset näihin kysymyksiin ovat molemmissa tapauksissa kyllä. Yksi kohde ei enää riitä, vaan matkailija haluaa tulla, viihtyä ja nauttia laajemmasta alueesta.
Tervetuloa rakentamaan Meripohjolan matkailumainetta. Tamoralaisena on hienoa saada olla mukana kirjoittamassa tuota kertomusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti