Puolentoista vuoden Matkalle Meripohjolassa lähti suoraan Kalajoelta 100-vuotisjuhlista joukko kirjoittamaan matkailun uutta kertomusta. Se on kertomus vetovoimasta, joka näkyy kauas. Se on kertomus luottamuksesta ja luovuudesta. Se on kertomus menestyksekkäästä yhdessä rakentamisesta. Se saa matkailijat tulemaan, viihtymään ja viipymään.

lauantai 17. marraskuuta 2012

Miten tämä kehittäminen menee?

Kalajoen hiekkasärkät syyskuussa
Tapaamme parin viikon päästä Lestijärvellä. Matkailussa taitaa olla tapahtumassa aika raju ja radikaali muutos. Matkailun maailma on muuttunut rajattomaksi ja rajattomuus on siirtynyt verkkonäkyvyydeksi.

Olin mukana viime viikon kestäneessä Kanta-Hämeen matkailuyrittäjien matkalla Slovakiassa ja Itävallassa. Yrittäjiä oli mukana nelisenkymmentä. Erityisesti Slovakiassa aika monessa kohtaa asiat avautuivat jotenkin uuteen maailmaan. Miten matkailun maailma todella muuttuu? Olemmeko mukana  matkailun valtavirtojen hyödyntämisessä? Olemme tämän ryhmän kanssa tehneet paljon - myös matkoja. Ja niissä on jotain erityistä. Yritykset ovat olleet jo aika pitkään valmiita tarttumaan muutokseen... Matkan eväät tulevat mukaan arkeen. Pohdituttaa, miten tämä on mahdollista. Aika paljon, ja aika paljon ollaan tehty yhdessä  Oiva matkailun kehittämisprojekti.

Imatran seudulla me aloitettiin ihan pieni projekti. Luonnosta uusia matkailutuotteita. Siinä piti tehdä alkukartoitus ja sitten ... Teidän kanssa tapaaminen Kalajoella ja erityisesti Airin kanssa parit keskustelut auttoivat meidät ajattelemaan, että voitaisko tehdä ihan toisin. Ihan oikeasti - pienessäkin projektissa - lähteä yrityshyödystä? Lähteä käyttäjäkokemuksista?  Ja laittaa tuulemaan. Imatran Seudun Kehitysyhtiön kanssa tässä meillä on minusta aika hyvä fiilis. Voitaisiko me rakentaa tässä jotain samanlaista? Voitaisiko me vaan lähteä rakentamaan ja ottamaan oma paikkamme aika rajussa muutoksessa? Mietittäisikö Lestijärvellä jotain ihan uutta? Imatran alkukartoitus näyttää muuten tältä Saara ja Satu Maalla.

Tehtäiskö oikeasti radikaaleja uusia innovatiivisia palvelutuotteita`?

Innokkaasti Lestijärven kohtaamista odotellen

Jaana Utti

1 kommentti:

  1. Matkailu on tosiaankin rynnistämässä nettiin. Tai oikeastaan näin on käynyt jo yli 10 vuotta sitten, mutta nyt matkailuun liittyvät sähköiset palvelut ovat muutakin kuin pelkät yritysten www-sivut.

    Mobiili netti, sosiaalinen media, aplikaatiot... Miten tästä muutoksesta voi matkailukohde ja yrittäjä ottaa tehokkaimmin hyödyn irti?
    Tässä pari vinkkiä:

    Sääntö numero 1: KISS-sääntö (Keep It Simple, Stupid). Älä mieti asioita liian vaikeaksi, vaan pidä ne yksinkertaisina. Matkailupalvelun ja sähköisen markkinoinnin se tarkoittaa ettei kannata lähteä jokaiseen uuteen härpättimeen ja hilavitkuttimeen mukaan.

    Sen sijaan kehittämistä ja toimenpiteitä kannattaa miettiä akselilla: kohderyhmä-tuote-sesonki-jakelukanava.
    Eli kenelle tarjotaan, mitä, milloin ja missä.

    Sääntö numero 2: Tavoitteet selviksi. Määritä itsellesi selkeät tavoitteet mihin sähköisessä maailmassa pyrit. Onko tavoitteesi kaupan lisääminen, suurempi näkyvyys, asiakkaiden aktivointi... Jokainen tavoite vaatii omat toimenpiteensä. Esimerkiksi, jos haluat kauppaa netin kautta, niin silloin koko markkinoinnin ja myynnin prosessi tulee olla kunnossa sähköisessä muodossa. Näkyvyyden ja aktivoinnin kohdalla, eivät verkkokauppa ja sähköiset maksutavat ole asialistalla.

    Tällaisilla ajatuksilla kevättä odottaen.

    Mika Tonder

    VastaaPoista